Hóbelevanc

Minden Hóbelevanc, azaz vélemény és értekezés bármilyen témában. Amennyiben szeretnél írni, de nem a kommentek közé, azt megteheted a moverhu-kukac-vipmail.hu címre küldött leveleddel.

Analitycs

 
Az internet egyre több háztartás része, annyira, hogy az egy évtizede még oly nagy luxusnak számító nagysebességű internet mára lassan éppen olyan tartozéka lett egy átlagos lakásnak, mint a kábeltelevízió. Így egyre többen férnek hozzá a fórumokhoz, blogokhoz, ez alapján nem is kellene csodálkoznunk, hogy a vélemények egyre szélesebb skálája jelenik meg itt. Ezért csak elsőre lepődtem meg egy kicsit azon, hogy mennyi megvezethető ember van ebben az országban, második lélegzetvételre már nem is volt annyira megdöbbentő. Ellenben a tény, aminek apropóján ez a bejegyzés született, annyira átlépte az ingerküszöbömet, hogy szükségesnek láttam írni róla egy kicsit. Ez a kiváltó tényező nem volt más, mint az, amit adócsökkentés címén az elmúlt jó fél évben mutattak nekünk.
Az egész dolog olyan visszás, és elvileg könnyen átlátható, de benne vannak azok az elemek, amik végül megvezetik az embereket. Azokat, akik most előszeretettel büszkélkednek offline vagy online, hogy bizony sikerült a januári fizetéssel többet hazavinni, ami önmagában igaz is. Csak az egész olyan, mintha valaki azt mondaná otthon a gyerekeinek, hogy mától fizetni kell az otthoni szolgáltatásokért, ellenben ezt apuci a zsebpénz emelésével majd kompenzálja. A gyerek hamar átlátja a kis költségvetésében, hogy végül a malacperselyben vagy a dugi helyen egy vassal nem marad több, és észreveszi, hogy bizony jól megvezették ezzel az emeléssel. Lássuk azt, amit úgy tűnik, sokan nem látnak. A következő számtani példa semmiképpen sem valami átlagot akar megfogni a példában, csak egy példa, a számok és kiinduló adatok lehetnének egészen mások, a lényegen nem változtatna. Akik nem barátai a matematikának, azok ugorjanak egy bekezdést most.Nézzünk egy kiinduló adatot.
Tételezzük fel, hogy egyszeri állampolgárunk tavaly is és most is kicsivel a minimálbér felett keresett, és ezt teszi az ő házastársa is. Mindketten bruttó 80.000 forintot keresnek. Ebből tavaly ilyenkor hazavihettek ketten 126. 680 forintot, ma hazavisznek 128.456 Ft-ot. Hát nem sok, kettőjüknek megnőtt a jövedelme 1.776 Ft-tal. Eközben már fél éve 5%-kal magasabb ÁFA-t fizetnek, ami azt jelenti, hogy amennyiben a fizetésükből eddig például 108.000 forintot költöttek a még tavaly 20%-kos ÁFA tartalmú termékekre, akkor most már 112.500 Ft ugyanez a mennyiség. Azaz ők máris kb. 2700 forint mínuszt, alias „adócsökkentést” kaptak, arról ne is beszéljünk, hogy a jövedelememelkedés csak januártól, míg a magasabb ÁFA már júliustól érintette őket. Ha a munkáltatójuk alacsony bérük mellét eddig adott 12.000 Ft meleg étkezési utalványt, és most nem akarja benyelni adótartalmát – elfelejtve azt, hogy a fenti két személyre 6.000 Ft-tal kevesebb közterhet kell neki is viselni, mint egy éve - , akkor ismét 3.000 Ft-al rövidült meg az illető család. Ráadásul ez év elejétől nincs szembehunyás a „piros utalványból húst és tejet” adócsalás felett, ez évtől szigorúan büntetendő cselekménnyé lépett elő. Ez a számtanpélda nem sokat változik akkor sem, ha a fizetéseket megduplázzuk, mert akkor ugyan a két személy összesen már 12.000 Ft pluszpénzhez jut, de ekkor már többet költenek, ami azt jelenti, hogy az ÁFA emelése ugyanúgy képes benyelni a különbséget. Sőt az is lehet, hogy ennek a többet kereső házaspárnak már autója is van, amibe most több 10 Ft-tal drágább benzint tankolhatnak, csak a jövedéki adó emelése miatt. Látható, hogy a mostani látszólagos jövedelem emelés az egyéb adónemek emelésének fényében hamar semmivé vagy negatív számmá olvad.
A legfurcsább ebben az, hogy a felvezetés mégis képes volt elhitetni sokakkal, hogy most jobb, de ilyenkor az egyszeri macskához hasonlítunk, akinek nagy örömet okoz, hogy végre nem tekergetik a farkát. Ő azonban nem tudja végiggondolni, hogy amennyiben nem tekergették volna a farkát, akkor talán most nem érezne eufóriát, azonban neki mégis ez lett volna a jobb felállás. Ezúton bocsánat azoktól, akiknek a fenti számítás szükségtelen, mert józanésszel is belátták. Úgy tűnik vannak, akiknek ez szükséges.A végére talán annyit érdemes hozzáfűzni, hogy az adócsökkentés nem egyszerű dolog, és komoly előkészületeket igényel. Meg kell teremteni a forrásait, valahol meg is kell takarítani azt a pénzt, amit nem szedünk be. Ilyen módon nem is lett volna kötelező semmit tenni. Egy hibát azonban a legnagyobb tehetetlenségben sem szabadna elkövetni. Azt hazudni, hogy van valami, ami valójában nincs. Itt a piros, hol a piros…akárhogy is emelgetjük a dobozokat, az adócsökkentéssel olyan jól játszott a piaci kaszinós, hogy semelyik doboz alatt nem találjuk.
 

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hobelevanc.blog.hu/api/trackback/id/tr961741574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BrainMan (törölt) 2010.02.09. 17:00:53

Én még hozzátenném, hogy az üzemanyag jövedéki adójának az emelése szinte mindenkit érint, azt is, aki nem tankol, mert az viszonylag gyorsan magával húzza az árakat a boltban. A kereskedelmi ellátó rendszerben mindenki tankol, és nem fogja benyelni a plusz költséget.

Avatar 2010.02.09. 17:22:33

@BrainMan: A jövedéki adó emelése elméletileg nem bevételnövelésre, hanem a kereslet csökkentésére szolgál, hogy minél kevesebb jármű szennyezze a kipufogó gázaival a környezetünket és egészségünket. Ami termék relatíve kevesebb benzin elfüstölésével megtermelhető és a fogyasztó elé tehető, az előnyösebb helyzetbe kerül, mint a sok benzint igénylő/messziről hozott termékek.

A jövedelemadó módosítása elég béna lett, szerintem vagy maradhatott volna az eddigi brutto a számítási alap, vagy a teljes foglalkoztatási ktg-et kellett volna az új "szuperbrutto" kalkulációs alapnak megtenni.
A teljes adóterhelés valóban nőtt, cserébe kisebb lesz a hiány, amit hitelből fedeznének, amit megint csak adóból fizetnének vissza...
A jövedelemadó csökkentése - részben - kompenzálja azokat, akik munkáért kapott jövedelemből finanszírozzák a kiadásaikat, ilyen kompenzáció viszont nem jut a segélyeseknek, nyugdíjasoknak, minimálbéreseknek, vállalkozóknak és egyéb módokon pénzhez jutóknak. Ezért van az, hogy most kivételesen a szabályosan foglalkoztatott emberek szopnak relatíve kisebbet a többiekhez képest.

Kenguru 2010.02.09. 17:32:58

Avatar:
A gazolaj kereslete jellemzoen nem fugg az aratol.
Ha megis, azt azt jelenti hogy a kamionosok szlovakiaban tankolnak.

Szallitani kell, a zsomlenek oda kell ernie az ABC-be, maximum par forinttal dragabban.

Amugy meg hanyeves vagy kiralyfi hogy meg hiszel a mesekben?
Az allam a kornyezetvedelem cimen beszedett penzt soha nem kolti kornyezet vedelemere.
Azert adoztatja az autozast, mert az jol megfoghato.

klacus 2010.02.09. 17:37:40

"A jövedéki adó emelése elméletileg nem bevételnövelésre, hanem a kereslet csökkentésére szolgál.."

Ez akkor lenne igaz, ha lenne alternatíva. De a közlekedésben nincs. A jövedéki adó az alkohol, benzin cigaretta hármasra épül, amiből az alkohol és a cigaretta jövedéki adója valóban azt szolgálja amit kell, de az üzemanyag nem igazán. (A szállítmányozó cégek költségnövelő tényezője nem ugyanaz mint amikor Kovács család a gyereket az óvodába viszi)

A cikk írója még ma ki fogja itt érdemelni a fideszes felforgató elem jelzőt a balos bértollnok/posztoló/ vagy csak simán adnroid elemektől.

Pedig van igazság abban amit írt. Mindamellett, hogy az ÁFA növelése egy jó eszköz a jövedelemadó csökkentésére, feltéve ha ésszel alkalmazzák. Illetve a szociális rendszeren keresztül kompenzálva alkalmazzák. De ez hosszú történet...

Avatar 2010.02.09. 17:56:17

@Kenguru: "A gazolaj kereslete jellemzoen nem fugg az aratol."
Rövid távon igaz. De hosszabb távon az üzemanyagok árának emelkedése fontosabb szemponttá teszi a kamionokat beszerző vállalat számára, hogy melyik mennyit fogyaszt. Esetleg még az is lehet, hogy kikalkulálják, hogy az új árakkal vasúton (vagy kombinálatan, Ro-La megoldással) hatékonyabb lett egy adott szállítási viszonylat, mint közúti fuvarozással.

Lakossági oldalon szintén egyre fontosabb szempont vásárláskor az autók alacsony fogyasztása, és esetleg jobban meggondolják az emberek, hogy a WCre is autóval kell-e menniük, vagy Görögbe is inkább buszos úttal mennek, mint saját kocsival.

"Szallitani kell, a zsomlenek oda kell ernie az ABC-be, maximum par forinttal dragabban."
Lehet, hogy amiatt a pár forint miatt a bolthoz közelebbi pékség versenyképesebb lesz, mint a korábbi beszállító.

"Az allam a kornyezetvedelem cimen beszedett penzt soha nem kolti kornyezet vedelemere."
Nem odaírtam, hogy "elméletileg"?... :) Sajnos az állam már csak olyan, hogy egyik zsebéből a másikba pakolássza a pénzt.

@klacus: "Ez akkor lenne igaz, ha lenne alternatíva. De a közlekedésben nincs."
Már amikor. Pl. vasút. Pl. kisebb fogyasztású jármű. Pl. közelebbről szállított áru.

"alkohol és a cigaretta jövedéki adója valóban azt szolgálja amit kell"
Már amennyire. Mert Kelet-Mo-on a szemetesek tartalmának vizsgálata alapján azt állapították meg, hogy a legnagyobb számban fogyasztott cigi márka az Ukrajnából becsempészett Priluki.

ekat 2010.02.09. 17:57:18

És ebben mi a nagy meglátás? Mindig is arról volt szó, hogy a jövedelmek megadóztatásáról el akarnak mozdulni a fogyasztás adóztatása felé, és hogy ennek az ÁFA-emelése a módja.

tozsdemiki 2010.02.09. 18:00:40

Érdekes egy közgazdasági eszmefuttatás.
Én abból indulok ki, hogy az államnak évente azt a pár ezer milliárd forintot be kell szednie, és be is szedi. A jövedelemadó csökkentésével csak annyi történt, hogy innentől kezdve mindenki egy kicsit a maga preferenciái szerint dönti el, hogy mire szeretné elkölteni a saját maga által megkeresett jövedelmet. És ezzel most a tisztes bérből és fizetésből élők nyernek. Én most 12.000 forinttal többet viszek haza havonta, ami több, mint amennyivel nőtt akár az ÁFA-, akár a jövedéki adó terhem. Én úgy érzem, hogy nekem erősségem a matematika, de nem érzem, hogy engem személy szerint hol vezettek meg ezzel az adócsökkentéssel.

movhu 2010.02.09. 18:14:32

@klacus: Akár rá lehetne húzni az írásra a Fideszes jelzőt is, de sajnos még most nem tudom, hogy a Fidesz hogyan gondolja az adócsökkentést, és mitől kívánja elvonna az erre fordítandó összeget, vagy hol kívánja beszedni. Lehet, hogy az adócsökkentés hosszú távon kifizetődő, de az első évben biztosan forrást kell rá találni.

@ekat: Én magam is fogyasztási adó hívő vagyok. Leginkább azoknak a termékeknek az adóját lehetne megfogni, ami nem hozható be a csomagtartóban külföldről, mert hiába szökne az egekbe az élelmiszer ÁFA-ja itthon, ha már olyan drága lenne minden, hogy mindeki külfödlre járna. De nálunk mi van? A távhő ÁFA csökken...de sajnos most az ÁFA emelkedett, az adókban meg nem történt drasztikus csökkenés.

@tozsdemiki: Nem tudok mit mondani. Nézd meg mennyivel keresel többet, és vondd le belőle azt a hatást, amit az ÁFA emelése, a jövedéki adó emelése okozott. Apróságokról ne is beszéljünk. Rendben, neked lehet marad egy kicsivel több, ami lehet 1-2 ezer forint, de ezt ugye nem nevezed adóreformnak? (Én elvileg nagyon jól keresek, ott vagyok a legtöbb adót befizetők küzött, de mivel a cégem nem nyeli be pl. a cafeteria adóját, így már biztosan mínuszban vagyok)

klacus 2010.02.09. 18:15:56

@tozsdemiki: Nincs kocsid,, vagy lopod a benyázt, esetleg dízelt tankolsz 250 ft-ért Józsitól aki traktoros.
Lopott fával fűtesz, az áramot lopod. A szomszéd füstölőjéből szerzed a kaját, így valóban nem nőtt az Áfád. Totál igazad van!

klacus 2010.02.09. 18:20:22

@Avatar: Mindenki imagából indul ki. A szárnyvonalbezárás is jó példa, bár felénk nincs vasút.

Tudod pont az ukrán cigire kellene rárepülni. Egy országot nem két Zsiguli csomagtartóból látnak el. Egy kis akarat kellene....

Megfigyelo 2010.02.09. 19:06:44

Minden adóváltoztatás átcsoportosítja a terheket a különböző rétegek között. A mostani adóváltozásoknak egyértelműen a "középosztály"
(mondjuk olyan 250-400 eFt-os fizetések) a nyertese. Hogy ez mennyire baloldali dolog, az kérdéses, de a Bajnai kormány nem is annyira baloldalinak, inkább "válságkezelő" kormánynak nevezi magát, és abban sikeres: egy csomó ország sokkal jobban érzi a világválságot, mint mi, pedig 2008 őszén nagyon nagy zűrben voltunk.

movhu 2010.02.09. 19:22:26

@Megfigyelo: Hol látod te néhány ezer forint ide-oda tologatásában a válságkezelést? Azt ugye nem hívjuk válságkezelésnek, hogy azoknál, akiknél a munkáltató sok százezret költ a dolgozó fizetésésre és ennyit befizet az államnak, ott 10-10 ezer forintot most visszakap mindkettő? Hol csökkentett a kormányzat a kiadási oldalon? 2009-ben a munkanélküliség és válság ellenére drasztikusan nőtt a közszférában dolgozók száma például.
Mellékesen az általad említett középosztály sem sokat érez ezekből, nekik simán benyeli az ÁFA és jövedéki adó, most is azt mondom.

Beren 2010.02.09. 22:47:36

A lényegen akkor sem változtat semmit az egész hercehurca: Kevesen fizetnek sokat. Innen kéne eljutni oda, hogy sokan fizessenek keveset.
A magam részéről kizárt dolognak tartom, hogy sikerülne a jelenlegi adó és járulék rendszerbe beterelni a nemfizetőket, azzal, hogy majd egyszer, ha sokan fognak sokat fizetni, akkor kevesebbet kell. Sajnos, ha holnaptól minden vállakozás mindent befizetne, három hónap után megállna a kis és közepes cégek 90%-a, és maradnának a bankok, meg a multik, akik jelenleg is komoly kedvezményeket kapnak. Az egész rohadt gazdasági rendszerünk a mutyizásra épül.

Kenguru 2010.02.09. 23:49:35

"Esetleg még az is lehet, hogy kikalkulálják, hogy az új árakkal vasúton (vagy kombinálatan, Ro-La megoldással) hatékonyabb lett egy adott szállítási viszonylat, mint közúti fuvarozással."

Miota nincs nehezipar a kohokig vezettett sinekkel, a last mile problem miatt a vasut csak Ro-La eseten versenykepes.
Csak ezt epp most utotte agyon az EU, amikor eltorolte az orszagok kozti kvotarendszert.
nagy valtozas majd akkor lesz, ha mindehol bevezetik a GPS-es megtett Km utani dijfizetest, lasd a "szennyezo fizet" elv.

Csak a kinabol jovo teherhajokat ki meri majd megadoztatni?

Naki vagyok kerdojel 2010.02.13. 17:41:17

Szerintem egy egy jó irányba tett első lépés. Az SZJA csökkent, az ÁFA nőtt (mondjuk inkább úgy, hogy visszaállt a normál szintre, elég nayg elkúrás volt levinni 20%-ra). Hogy ennek mi az egyenlege, nem tudom. De a zsebemben több marad, nagyobb a szabadságom a tekintetben, hogy mire költöm. Azaz nem az állam veszi el és költi, amire akarja, hanem nálam hagyja, hadd költsem el én. Ez alapvetően jó.

Sok más dolgot is meg kéne még reformálni ahhoz, hogy egy normális országgá váljunk, de eddig mindig közbejött valami: vagy nem is volt politikai akarat, vagy volt, de végül a döntéshozók gyávának bizonyultak, vagy végre akartak tenni valamit (pl. vizitdíj, tandíj), de akkor a politikai ellenfél saját rövidtávú céljainak alárendelve elkaszálta a kezdeményezést. Szóval van még tennivaló.

Perillustris 2010.03.18. 14:47:56

@BrainMan: Lófüttyöt. Az üzemanyag ára jelentéktelen hányadot képvisel a termékek árában, kivéve esetleg a speciálisakét.

Tegnap 100 forintért vettem jégsalátát az újpesti piacon, amit Spanyolországból hoztak. Tehát a züldésges kábé 50 forintért vette, de azon már a nagykereskedőtől kezve mindenkinek van haszna.
süti beállítások módosítása