Hóbelevanc

Minden Hóbelevanc, azaz vélemény és értekezés bármilyen témában. Amennyiben szeretnél írni, de nem a kommentek közé, azt megteheted a moverhu-kukac-vipmail.hu címre küldött leveleddel.

Analitycs

Itt a választások időszaka. Folyik a kampány, ki fizetett agitátorként tevékenykedik, ki önkéntesen, ki pedig a saját érdekeit képviselve. Magyarországon mi sem természetesebb, hogy az egyházak is belefolynak a politikába, és nem csak sugallatokat adnak a híveknek. Nem, ők konkrétan megmondják, hogy ki a rossz és ki a jó, erősen utalva arra, hogy hol rejtekezik a gonosz. Az Index is megírta, hogy a rákoscsabai főplébánia miseintenciójában konkrétan MSZP ellenes utalásokat tett. Mindezt tette olyan kifejezésekkel, mintha a miseintenció anyaga rögtön a mindenki által ismert szélsőséges hírportálra készült volna, előszeretettel használva az ottani szófordulatokat és elnevezéseket.
Kicsi most rugaszkodjunk el attól, hogy melyik egyház és melyik párt a főszereplő, mert a kérdés szempontjából ez lényegtelen. Talán jobban megértettük volna, ha a magyar zsidóság bírálja nyíltan a Jobbikot, de hangsúlyozzuk ismét a fontos tényt, hogy ez nem párt és egyháznév kérdése. Az MSZP olyan amilyen, hibát hibára halmozott, nem tett meg szükséges dolgokat, elkövetett nagy hibákat, a választás majd ki is mondja az e bűnök feletti ítéletet. Sokkal inkább az a kérdés, hogy egy emberfeletti lénybe vetett hitre, és az ezzel kapcsolatos hitéletre alapozott szervezet mit keres a politikai berkekben? A gond folyamatosan visszatérő probléma, nem csak a múlt századokat, de a XXI. századot is mélyen érinti.
Tőkés László például két éve „Szembenézés a kommunista múlttal” konferenciát szervezett az Európai Parlamentben, ahol a kommunizmus időszakát és a rendszerváltozás tanulságait foglalták össze az előadók. Tőkés szerint azért is van szükség erről beszélni, mert a közéletet a kommunizmus taposóaknákkal rakta tele, és ezeket mindenképpen el kell távolítani. Hiányolja, hogy nem történt a kommunizmus leomlása után a nürnbergi perhez hasonló felelősségre vonás. Összefoglalásként bizottság felállítását szorgalmazza, amely feltárja a kommunizmus által elkövetett bűnöket, és további lépések megtételére buzdította a jelenlévőket ezzel. Többen azt mondhatják erre, hogy miért ne szólhatna bele az egyház a politikába, hiszen az érinti a hívei életét is. Ez igaz is, de az egyház feladatai közé ez eredendően nem rendeltetett. Jézus más feladatokat bízott követőire, nem pedig a kommunista rendszer bűneinek a feltárását, vagy az azok ellen való küzdelmet Nem utolsó sorban pedig utolsó szavaiban nem osztotta ki a politikai szerepeket.
Úgy érzem, igencsak rossz irányba viszi az egyház a benne bízó tömegeket. Politizálásával ugyanis - feladatával ellentétes módon - további feszültséget hoz az amúgy sem egységes társadalomba. Az egyház volna az a hely, ahol az emberek faji, etnikai vagy politikai hovatartozástól függetlenül leülhetnének egymás mellé, és a szeretet szellemében folytathatnának emberi kapcsolatokat. Az egyház viszont ezzel azt érezteti, hogy igazi keresztény hívő nem lehet baloldali gondolkodású, mert akkor nincs helye azok között, akik ott ülnek a templomban. Persze a folyamat itt nem áll meg, hiszen holnap valamelyik más egyházban felütheti a fejét, hogy a jobboldal az ellenség, és máris egy másik oldalról húz egy kicsit a társadalmi feszültségen. Ettől kezdve már csak rövid idő kérdése, hogy az egyik templomra kitűzzék a narancssárga, a másikra pedig a vörös zászlót, hogy mindenki tudja, melyiket kell nekik választani. Pedig ő eredetileg nem szeretett volna mást, csak a hitének megfelelő tanításban és szavakban részesülni. Ez pedig az őszinte hívők számára riasztó lehet.
Értjük mi ezt, az egyház is pénzből gazdálkodik, és nem csak az a baj, hogy a kommunisták vallásilag ellenségesek voltak. A következő években igen fontos lehet az egyház megítélése szempontjából, hogy hová adta jelképes voksát. És ezen a ponton el is jutottunk oda, hogy hol van a hiba. A láncolatok rendszerében ugyanis óriási pénzek mozognak, és 1-1% ide vagy oda, vagy az egyéb normatív támogatások mértéke nagyon sokat tud számítani. Tehát nem mindegy, hogy jóban vagyunk-e azzal, aki a következő években ezekben a kérdésekben döntéseket fog hozni. Az egyház azért is emeli fel a szavát, mert túl erős az összefonódása a kormányzati rendszerrel, méghozzá a pénzen keresztül. 
Ez viszont így nem jó. Tőlünk nyugatra több példa van arra, hogy hogyan próbálják meg ezeket az összefonódásokat csökkenteni. Van, ahol az állam a fenntartója az egyházi épületeknek, de minden egyebet maga az egyház fizet. Van, ahol hozzánk hasonló százalékos rendszer van, és van, ahol szinte semmilyen pénzzel nem támogatja az állam az egyházat.
Mi lehet a megoldás? Egyrészt az egyház ragaszkodjon ahhoz, ami ki lett számára jelölve, és nyújtson egyházi tanításokat, legyen az a lélekvándorlásba vagy a túlvilági életbe vetett hithez kapcsolódó, vagy bármi. Mindenkinek joga van abban hinni, amiben szeretne, és joga ezt a hitet gyakorolni is. Ezen túl azonban ne próbáljon kormányozni egy nagy hajót. De ezen túl törekedni kellene arra kormányzati oldalról, hogy az egyházak sokkal inkább önállóak és önálló anyagi gazdálkodásúak legyenek. Ugyan a költségvetéshez képest az egyházak közvetlen támogatása nem tűnik nagynak, de mindent összevetve jelentős milliárdok vándorolnak az egyházakhoz. A mostani fix rendszer így egyáltalán nem ösztönzi arra az egyházakat, hogy egyfajta „marketinget” gyakoroljanak a saját népszerűsítésük érdekében. Az egyetlen hatásos módszer a politizálás, nem véletlenül teszik ezt, ami viszont semmiképpen nem a jó irány. Egy jól átgondolt, és átdolgozott támogatási rendszerrel, amiben nagyobb szerepet kap a tényleges támogatottság, és az egyén, sokkal távolabb lehetne tartani az egyházakat a politikai színtértől. Akkor mindenki tehetné azt, ami a dolga. A politikus politizálhatna, az egyházi vezető meg foglalkozhatna a hitélettel. A hívő meg majd eldönti, hogy az ő tudásának a birtokában kire akar szavazni.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hobelevanc.blog.hu/api/trackback/id/tr401789682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blackshíp 2010.02.26. 11:20:29

Azért azt nem szabad elfelejteni, hogy a mostani egyháztámogatási rendszer azért néz ki így, mert az állam a rendszerváltáskor nem adta vissza az államosított egyházi vagyont (hiszen nem volt miből), így viszont nem elvárható az egyház önellátása, hiszen az ennek alapját biztosító létesítményei állami tulajdonban vannak.
Az meg ma Magyarországon reálisan nem elvárható, hogy a hívőktől beszedett egyházi adóból tartsák fenn magukat. Egyrészről azért, mert semmilyen kényszerítő eszközzel nem rendelkeznek ennek beszedésére (szemben a német megoldással, ahol pl. az állam ill. a tartományok szedik be az egyházi adókat is), másrészről a jelenlegi szintű állami elvonás mellett a hívők többsége "nem engedhetne meg magának" egy újabb nagyobb öszegű adót.

movhu 2010.02.26. 11:27:59

@blackshíp: Jó, de most is létezik az 1%-kos rendszer, ami nem rossz megoldás lenne, ha a százalékos arány nagyobb lenne, az állami befolyás meg kisebb. Persze akkor az is kellene, hogy a mostani "vagy felajánlod vagy marad bent" rendszer máshogy nézzen ki. Mert az ateista vagy alapít egy ateista egyházat, vagy nem ajánlja fel senkinek, köztes választási lehetősége nincs.
Egyébként érdekes kérdés ez, hogy a hívőktől nem várható el, hogy fenntartsák az egyházat. Hiszen az egyházat ma is az emberek tartják el. Egy legitim egyháznak nem kellene attól félnie, hogy ha nem kényszer az adakozás, akkor csődbe megy.

blackshíp 2010.02.26. 13:17:48

@movhu: Nézd máshonnan. Van egy céged, ami az idők során felépült, termelt, működött. Ezek után elveszik a gyárakat, épületeket, viszont továbbra is "elvárják", hogy nyújtsd a régebbi szolgáltatást. Na ezért elvárható, hogy aki mindezeket elvette, az biztosítsa ezen szolgáltatásnyújtás feltételeit. Az 1% nagyon kevés, különösen, ha figyelembe veszed az egyházak szolgáltatásait (iskolák fenntartása, öregek otthona, egészségügyi intézmények, szociális szerep...). Egy magasabb százalék jobb lenne, de ez nyilvánvalóan nem érdeke az államnak, hiszen elég komoly jövedelmektől esne el. (plusz a meglévő befolyását sem valószínű, hogy csökkenteni akarná) Hasonló példa az önkormányzatok, amiknek az önállóságát, önálló bevételi forrásait (és a nem pályázatok, vagy egyedi döntések alapján, hanem normatívan (pl. átadott adó, vagy adó bizonyos százaléka) folyamatosan csökkenti az állam, pedig ugye az önkormányzatokra egyébként is több ráhatása van mint az egyházakra. Ezért tartom irreálisnak az általad javasolt rendszert. Az egyházak egyébként valószínűleg támogatnák, hiszen számukra is jobb lenne a kiszámíthatóbb, a jelenleginél is függetlenebb rendszer.
Hogy ne legyek teljesen off: szerintem nem olyan hatalmas probléma, ha az egyház politizál. Ugyanis - ez minden egyházra igaz - egy világnézetet nyújt. És ennek része lehetamellet, hogyy pl. ne ölj, vagy ne egyél disznóhúst az is, hogy ne szavazz olyanra, akinek velünk ellentétes elképzelései vannak a világról. Igazából nem látom ennek veszélyét. (ill. nem látom nagyobb veszélynek az esetleges egyházi "agymosást" mondjuk a választási kampányban folytatott "agymosás"-nál) Az, hogy a katolikus egyház tipkusan nem vesz részt az aktuálpolitikában (az utóbbi 100 éveben) az a saját döntése, de ezen bármikor változtathat...

movhu 2010.02.26. 13:56:26

@blackshíp: Az egyházak az általuk végzett feladatokért külön szolgáltatási díjat kapnak, amihez képest az 1% elenyésző összeg. Az iskoláknál például igyanúgy megkapják a fejpénzt és a többit, mint bármely más fenntartó, pl. az önkormányzat, néha még többet is. Ezért is veszik vissza előszeretettel a régebben elvett, és most visszakapott egyházi iskolákat. Nagyon sok ilyen van az országban, folyik az ő kárpótlásuk is ezzel. Úgy gondolom itt is túl nagy az újraelosztás, mint minden más területen.
Az általad említett parancsolatok, és a szavazás között a különbség az, hogy az egyiket a Biblia írja, a másikat nem. És ha már a kereszténységet emeltük ki(bár a fenti gondolatmenetem nem csak rájuk értendő). A korai kresztények között elképzelhetetlen volt, hogy bárki résztvegyen a politikában, sokan végezték ezért közülük arénában ezért. Ugyanígy a Biblia, Jézus életet sugallja a politikától távolmaradás igényét. Úgy gondolom, hogy ebben legalább a vezetőknek példát kellene mutatni. Az külön probléma, amit írtam, hogy szóhasználatukba a magyar társadalom szélsőségeseit követik, ami még tetézi a cselekményt.

blackshíp 2010.02.26. 14:14:12

@movhu: hozzászólásod második felére reagálva: az, hogy az adott egyház saját tanításai alapján mit gondol a politikához való viszonyáról az az adott egyház dolga. Ha a saját elvárásaiknak nem felel meg, akkor pl. a katolikus egyház esetén ott a Katolikus Püspöki Kar, vagy akár a Szentszék is, ami felelősségre vonhatja. Viszont ez nem az állam problémája. Az, hogy milyen szóhasználatot követ, az megint az egyház belső problémája, bár véleményem szerint a szélsőséges szóhasználat sokkal kevésbé "hatékony" nem ilyen nézeteket vallók meggyőzésére minta a nem szélsőséges (aki meg már szélsőséges nézeteket vall, annál ez nem változtat semmit). Így a te szemszögedből nézve épp az lenne a "veszélyesebb" ha az adott személy nem szélsőséges kifejezéseket használna. De a továbbiakban sem érzem, hogy egy demokráciában problémát jelenthetne, ha egy egyház úgy gondolja, h politikai nézeteket is vall (egyébként gyakorlatilag minden vallásnak vannak politikai nézetei, hiszen általában koherens világképük és erkölcsi elvárásaik vannak, amiknek ugye részét képezik a politikai elvárások is.

movhu 2010.02.26. 15:01:00

@blackshíp: Jó, végülis igazad van, maga az egyház azt tesz, amit akar, a belső szabályzata szerint járjon el. De én azt gondolom, hogy vannak hívők, akiket zavar, hogy a saját templomjukban megnyugvás helyett feszültséget kapnak.

Kicsitcsak 2010.02.26. 17:39:45

@blackshíp: A baj nem azzal van, hogy "a demokráciában" problémát jelenthet, hogy az egyháznak politikai nézetei vannak. A problémát az jelentheti, hogy ettől kezdve, akinek kicsit más politikai nézetei vannak, az majd nem szívesen megy oda, különösen, ha egy baloldali megkapja a "mit keresel te itt, büdös komcsi" kioktatást néhány primitívebb elemtől.

Van elég gyűlölet így is ebben az országban, pont az egyház(ak)nak nem kellene ezt tovább szítani. Isten nevében árkot ásni az emberek közé nem szerencsés dolog. Akkor sem, ha lehet találni hozzá jó ideológiát...
süti beállítások módosítása