Hóbelevanc

Minden Hóbelevanc, azaz vélemény és értekezés bármilyen témában. Amennyiben szeretnél írni, de nem a kommentek közé, azt megteheted a moverhu-kukac-vipmail.hu címre küldött leveleddel.

Analitycs

Lehet hallani, hogy a rendőrség további pénzeszközöket mozgósít traffipaxok beszerzésére, mert szerintük hatékony eszköznek minősül a balesetek számának csökkentésében, ha egyre több gyorshajtót szűrnek ki a forgalomból. A beszerzésről egyet biztosan tudunk, hogy a mai közigazgatási bírságos rendelkezésekkel megtámogatott rendszerben a sebességmérő eszköz beszerzése rentábilis befektetést. A gép megy, filmez, a pénz dől befelé, mellébeszélés nincs. Lehetne ugyan vitatkozni azon, hogy mekkora visszatartó ereje van egy több hónap múlva kézbesített csekknek, nyilván ez erősen pénztárcafüggő is. A 30-40 milliós autóval rendelkező állampolgár betudhatja adónak, a falu végén Trabantjával 68-al száguldozó kalapos öregúr meg majd ír rá kérvényt, hogy részletekben fizethesse ki. A lényeg, hogy a pénz megjelenik a számlán, és közben azért sebességcsökkentő ereje is van valamilyen szinten. A kérdés az, hogy néhány eszeveszett autóst leszámítva mennyire játszik szerepet egy balesetben a gyorshajtás, és mennyire az utak túlterheltsége és minősége. A németek erről egészen mást gondolnak, mint mi. De most a gyorshajtás mellett vegyünk elő egy-két másik balesetveszélyes közlekedési szokást, azt, amikor valaki szabálytalanul és/vagy lassan közlekedik.

Nagyvárosokban, ahol többsávos közlekedés van, például három sáv, ott jellemző, hogy például 70 km-es sebességkorlátozás mellett az autósok rendre 50,60,70 km-es sebességgel közlekednek a sávokban. Mondhatná valaki, hogy ez jó, csak hozzá kell tenni, hogy fordított rend szerint. Azaz a legbelső sáv halad lassan, és a külső gyorsan. És ez nem csak azért van, mert mindenki tolakszik a belső sávba, fittyet hányva arra, hogy mi volna a közlekedés módja, hanem azért, mert sokan úgy gondolják, hogy nekik jár a belső sáv, és ott joguk van akármilyen lassan közlekedni. Így egyáltalán nem zavarja a középső sávban 50-el haladó autóst, hogy előtte már 200 m-en kiürült az út, és jobbról-balról mindenki elmegy mellette. Már amikor tud, és nem 2-3 autós végzi egyszerre ugyanezt a hadműveletet párhuzamosan haladva, lehetetlenné téve az előzést. Az már csak hab a tortán, hogy a kamionosok és kisebb teherautósok is beszállnak a versenybe, és cseppet sem érzik zavarónak, hogy őket is jobbról előzik. Autópályán néha ugyanez, annyi különbséggel, hogy a sebességet mutató számok mások. Ami érdekes, hogy egy ilyen forgalmi helyzetbe betekintve a 70-el szabályosan haladó autós tűnik az őrültnek, amint cikázik egyik sávból a másikba, mert ő egyszerűen a megengedett sebességgel szeretne haladni. Amennyiben mégis baleset lesz, mégis ő lesz a száguldó őrült, aki a hibás volt.

Van azonban egy másik típus is, őt nevezzük el „konstans 70”-nek. Ő a túlzsúfolt főútvonalainkon közlekedőknek és az ott lévő falvaknak és városoknak a réme. Vannak ugyanis autósok, akik kényelmesen sétakocsikáznak, például a 4-es számú főúton péntek délután úgy, hogy a kilométeróra mutatója beragadjon a 70-es pozícióba. Nem zavarja őket az sem, hogy mögöttük már hosszú kocsisor gyűlt fel ideges sofőrökkel, úgy érzik nekik biztonságosabb ezzel a tempóval haladni, főleg azért, mert közben szeretnek néhány telefont is megejteni. Mondhatjuk, hogy azon kívül, hogy idegesítő, neki joga van ennyivel haladni. De amikor a nagy forgalomban az az autós, aki nem néhány városnyira utazik, hanem több száz kilométerre, megelőzi, akkor megint ő kerül a száguldozó őrült szerepébe, mert ilyen iszonyatos szembeforgalomban miért előz valaki? Az autósunkkal azonban még egy probléma van. Az ő sebességmérőjének 70-et kell mutatni, és ebből nem enged akkor sem, ha belterületre ér. Ott ugyanezzel a tempóval száguld tovább. Talán azt is hiszi, hogy így a legoptimálisabb az autó fogyasztása, függetlenül attól, hogy ezzel a Suzukit lehet 5 liter alatt tartani, vagy a méretes terepjárót 10 alatt. Így őt ott sem lehet megelőzni, csak egy nagy számot tartalmazó sárga csekk megkockáztatásával.

Ez mindössze két kiemelt példa. Félreértés ne essék, gyorsan hajtani, ittasan vezetni, nem betartani a KRESZ bármely pontját közlekedés szempontjából veszélyes dolog, és itt mindenki több ember életét kapja a kezébe, jogos elvárás, hogy annak megfelelően viselkedett. Mégis látható, hogy a kiemelt bűnökön kívül vannak olyan elemek a közlekedési kultúránkban, amik adott esetben éppen olyan veszélyesek lehetnek, csak ennek ellenőrzési nehézségei miatt nagyon nehéz fellépni ellene. Egyszerűbb nyomdai méretekben nyomni a csekket, melyre automatikusan odakerül az összeg. Igaz, csak dedikált és kiemelt közlekedési bűnökért. A többi nem érdekes, a statisztika így is javul.

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hobelevanc.blog.hu/api/trackback/id/tr451772496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lacam83 2010.02.19. 15:49:04

Ismerős...sőt, pont ma esett meg velem (és egy másik autóssal)

Köd, érthető, az ember megfontoltan, lassan megy, DE...

...haladtam a nyíl egyenes szakaszon addíg, amíg utol nem értem egy autóst aki úgy gondolta hogy a főúton 40el a legegésségesebb menni. Mások mennének gyorsabban is, ezt ő nem akarta látni s szép lassan feltorlódott a sor mögötte.

35km-en keresztül mindenki 40-el kacsázott az ürge mögött!
Hát nemkicsit szentségeltem. Pár autósnak sikerült megelőznie, de láttam egy-két necces szitut is...előzték, de jöttek szembe (ugye a köd miatt)

Erre mondhatják egyesek hogy jó a 40km/h mert biztosan célbaér az ember fialánya, de másokat, akik munkába/kórházba/sulibaoviba sietnek, ők kiakadhatnak egy ilyen szituációban, bevállalhatnak necces dolgokat is és megtörténhet a baj...eszempontból viszont "közveszélyesek".

Azért ha lehet, haladjunk! :)

BrainMan (törölt) 2010.02.19. 15:56:10

A nagyobb budapesti utak mind küzdenek ezzel a szindrómával. Főleg nyári gyérebb forgalomban nem ritka, hogy nehogy nem mennek 70-el, hanem 50-el sem :(
Az idegesítő még, aki szépen 30-ra fékez a lámpa előtt 300m-el, hátha pirosra vált. Így pirosra is vált sajnos.

Piréz Vitéz 2010.02.19. 15:59:44

"50,60,70 km-es sebességgel közlekednek a sávokban. Mondhatná valaki, hogy ez jó, csak hozzá kell tenni, hogy fordított rend szerint."

Hát ezt én inkább olyan formában szoktam látni, hogy haladok belső sávban megengedett+10-zel, eközben külső sávban haladnak el mellettem...

@lacam83: "Köd, érthető, az ember megfontoltan, lassan megy, DE... haladtam a nyíl egyenes szakaszon addíg, amíg utol nem értem egy autóst "

Azért ködben ne az legyen már a szempont, hogy biztos mindenki kórházba siet mögöttem. Rendszeres szitu, amikor a "tötymörgő" mögött gyűlik a sor, kacsáznak jobbra-balra, hogy végre megelőzzék, majd amikor elé kerülnek, akkor szembesülnek azzal, hogy húvazze, ha nincs előttem valaki akit követni lehet, akkor mindjárt nem olyan egyszerű haladni. (mert mondjuk nem lehet látni ködben az út szélét eléggé előre, vagy vakítanak éjszaka a szembejövők) Aztán beállnak ök is megengedett-30-ra, pedig előtte még izomból nyomultak.

scr 2010.02.19. 16:24:43

Ma reggel lakott területen kívül, a belső sávban a Suzukis 20 km alatt nem jött rá, hogy valszeg azért villognak rá annyian hátulról, mert le kellene húzódni az üres külsőbe, ha jönnek mögötte. Előzhette mindenki jobbról a ködben... Ránézésre a papát vitte a középkorú házaspár a szolnoki kórházba kivizsgálásra, remélem a hazaúton se okoztak bajt.

bazd meg 2010.02.19. 16:30:39

A cikk iroval egyetemben egy lelki toprongyok vagytok ti magyarok;^)

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.02.19. 16:35:58

@Piréz Vitéz: Ebben a mai ködben a látótávolság több, mint száz méter, kocsik fényszóróit tekintve több is. Ilyenkor ismert úton egy hetven, ismeretlenen egy ötven-hatvan azért menjen már mindenkinek, vagy tegye el a jogsiját valami nyithatatlan dobozba!

Éjszaka, jobbról kis utcák csatlakoznak be az útba, jönnek le a hegyről. A kertek körül csupa drótkerítés. Csórikám előttem minden utcánál lelassít tízre és leskelődik befelé a kormány fölött előrehajolva. Ahelyett, hogy nyomná ötvennel és lesné a fényszórókat a kertekben meg maga előtt az úton. A szűk utcábóé úgysem fog senki tíznél többel kirobbanni, mert az a szemközti kertben találja magát, tehát nem kell harminc-ötven méternél messzibb kocsinak elsőbbséget adni, nem kell számítani ilyen érkezésére.

Ugyanezen utcán friss hóban jövök lefelé, a fölfele jövő elől több száz méterre, indexelve félreállok. Erre ő a nagyobb udvarias, ő is félreáll. OK, legurulok, elmegyek mellette. Tükörből látom, hogy gyűlik a kocsisor meg kaparja a havat maga alól...

Hungária, balra kanyarodnék, de mivel Vmax 70-nel mentem, kívülről próbálok besorolni. A Kőbányaitól az Üllőiig egy autós, akár gyorsítva, akár fékezve próbáltam bentebb sorolni, mindig tartotta a tempót (hajnali fél hatkor az üres úton), így csak azért sikerült lekanyarodnom, mert sárgán villogtak a lámpák és ettől megrémült, és kimenekült a külső sávba.

Azokat az úrvezetőket is szoktam díjazni, akik szintén a váltakozó sebességemet sztoikusa tartva mindig úgy haladnak mögöttem, a mellettem levő sávban, hogy a kocsi legnagyobb része legyen a holttérben. Namost az én kocsimnak nagyon kicsik a holtterei, mindent látni, ha jól beállított tükrökkel megyek, de mi a helyzet egy brutális C-oszloppal megvert, jobb-tükröt nem ismerő illetőnél? Ha az sávot vált, akkor velük mi lesz?

A lassan hajtóktól én is kivagyok, de a traktorokat sem értem, hogy amikor már ötven kocsi van mögötte, miért nem áll félre egy kicsit egy földútra. Neki max 1% időkülönbség, nekünk simán összejön 20% is. Kamionosok, furgonosok a hegyekben dettó.

Összességében nagyon sokat segítene, ha egy csomó tötymörgő, bizonytalan, tükröt nem használó, alkalmasint félő sofőrt kivennének a forgalomból. Ha nem tudja fölvenni a forgalom ritmusát, ha nem tud, csak másodpercek alatt elindulni a lámpánál, ha képtelen a többsávos úton minden irányba figyelni maga körül, akkor nem kötelező vezetnie.

Tájfájter 2010.02.19. 16:56:32

Váci út, zöld hullám, van aki lassabban megy, hogy a mögötte jövő már ne érjen át a zöldön, van aki meg bevág eléd, mert ő siet, majd fékez izomból mert még piros van neki, te elhaladsz mellette a lámpánál beállított sebességgel, majd megint eléd vág, mert ő siet és ezt eljátszátok vagy 10 lámpán keresztül...

tom sailor 2010.02.19. 17:18:26

@lacam83: Ködben negyvennel ment és előzgettétek? Te teljesen hülye vagy...

tom sailor 2010.02.19. 17:24:20

@Benbe: "Ebben a mai ködben a látótávolság több, mint száz méter, kocsik fényszóróit tekintve több is. Ilyenkor ismert úton egy hetven,"

Helyenként, mert a köd az olyan, hogy nem mindenhol egyforma.

Jártam már úgy, hogy ködben, ismert úton (nem mentem hetvennel) toltak előttem egy utánfutót. Nem tudtam megállni, de legalább nem ütöttem el senkit.

Gerardus A. Lodewijk 2010.02.19. 17:39:54

@Piréz Vitéz:

Lehet, hogy túl jóhiszemű vagyok, de ha valaki a mögötte haladó által elvártnál lassabban halad, annak oka van, mégpedig többnyire nem ügyetlenség vagy gyávaság, hanem az, hogy az illető az adott körülmények között az adott sebességet érzi helyesnek, biztonságosnak, felelősséggel vállalhatónak. Ha a mögötte haladó gyorsabban akar menni, nosza rajta, előzze meg, természetesen a saját kockázatára (és persze a lassabban haladó lehetőleg ne akadályozza az előzést).

movhu 2010.02.19. 17:58:38

@Gerardus A. Lodewijk: Az általam leírt konstans 70-es szituk rendszeresek, és én ezt tapasztalom nem csak ködben, de bármelyik szép napos délutánon. Szinte nincs olyan, hogy ne forduljon elő, hogy ezzel találkozz.

@Benbe:
Horvátországban, amikor még nem volt sok autópálya, és át kellett vágni hegyi utakon, ott volt a lassú járműveknek félreálló, akik tisztességesen ki is álltak indőnként elengedni a tömeget.

wrl 2010.02.19. 18:00:22

Ezek a vasárnapi vezetők engem is kiakasztanak, és nagyon veszélyesek. Nem veszi észre, h a szerencsétlenkedésével balesthelyzetet teremt, mert egy 200 lovas autóval megelozni nem nagy dolog, de egy kiskocsival már veszélyesebb feladat. De mit is lehetne tenni?
Lassan megy, mert fél. Nem ismeri a képességeit, sem az autójáét. (Vagy éppen hogy ismeri, és jogosan retteg egy fék nélkuli szakadt szarban - erre mondjuk elvileg ott a muszaki vizsga, de az ugye semmit nem ér.)
Egy bizonyos életkor felett talán évente kellene megujitattni a jogsit, alkalmassági vizsgálattal ilyenekkel. Hogy a vidéki háziasszonyokat, akik csak husvétkor vezetnek hogy lehetne képezni, arrol lovésem sincs

gramercy 2010.02.19. 18:09:29

A statisztika nem azért javul mert változtattak a szabályokon. Azért javul, mert válságban sokkal kevesebbet közlekedünk! Majd szépen meg fog indulni felfele újra, amikor többet autózunk.

A konstans 70 az engem is kib.szottul irritál, és sokszor lehet ilyen barommal találkozni. Általában Suzuki és attól lefele, 50 év és attól felfele. Borzasztó.

hamisnero 2010.02.19. 18:13:49

jut eszembe: riszpekt a kukásoknak, hajtanak mint a gép, és félre szoktak húzódna (ha tudnak) hogy elengedjék a kocsisor (BP, minden reggeli tapasztalat)

hamisnero 2010.02.19. 18:15:38

@bazd meg: szép a neved, jó a stílusod. egyiket örökölted, a másikat meg tanultad apádtól. lám, ide vezet a generációkon átívelő alkoholizmus.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.02.19. 18:19:44

@movhu: Montenegróban, Szerbiában, Albániában a mai napig ez a helyzet. Sajnos csak ezekben a balkáni országokban vezettem jelentősebb mennyiségben, pláne sokat autóztam arra utasként, de gondolom, nem csak ebben a három földi paradicsomban lehet haladni az országutakon is.

metal · http://electric.blog.hu 2010.02.19. 18:27:56

"Ami érdekes, hogy egy ilyen forgalmi helyzetbe betekintve a 70-el szabályosan haladó autós tűnik az őrültnek, amint cikázik egyik sávból a másikba, mert ő egyszerűen a megengedett sebességgel szeretne haladni."

Az a baj az ilyen okfejtésekkel, hogy kurvára nagy ferdítéseket támaszt. Valóban idegesítő, ha valaki indokolatlanul lassan megy, de soha nem jutna eszembe, hogy veszélyes szituációt létrehozva megelőzzem, csak akkor állok neki előzni, ha biztonságosan beférek. És pontosan ezért lesz mindig az a baleset okozója, aki szabálytalanul előz, és bizony a fentebb említett cikázás is szabálytalan, méghozzá sokkal súlyosabb, mint az, hogy kicsit lassan mész! Engem pl. sokkal jobban idegesít az, ha a sok barom 80-ál tol le az útról, mert hát 90-el lehetne menni, mint ha én akarok 90-el menni, de az előttem levő csak 80-al megy, ilyenkor még előzni sem kezdek bele, mert nem éri meg, ha csak 70-el megy, akkor ha biztonságos, akkor azért megelőzöm. Tehát összefoglalva: a sok száguldozó türelmetlen barom sokkal veszélyesebb, mint azok, akik egy kicsit lassabban mennek a megengedettnél!

BrainMan (törölt) 2010.02.19. 18:43:13

@metal: Tudjuk, Magyarországon a helyes okfejtés, amit kiírnak az autópályára, hogy "Jobbról előzni tilos" :( Tehát csak a 130-al a külső sávban menő autós lehet a hibás, amikor elmegy a belsőben 110-al menő mellett, aki az elmúlt 10 km-en elfelejett visszatérni oda, ahová kellett volna.
A 80-nak is hasonló a valóságtartalma. Tök jó az a 80, ha a szomszéd faluba mész. Az meg le van tojva, hogy a mögötted lévő azért ideges, mert neki még hátra van néhány száz kilométer, és neki nagyon nem mindegy, hogy azt 70-80-al, vagy 90-el teszi meg. A sok száguldozó türelmetlen barom sokszor csak azt az időt akarja behozni, amit a 70-80-al haladók mögött bukott.

metal · http://electric.blog.hu 2010.02.19. 18:48:28

@BrainMan: Nagyon jól írtad, hogy az aki az úton időt akar behozni, az száguldozó barom! El kell indulni időben, és akkor nincs ilyen probléma.
Amúgy azzal teljesen egyetértek, hogy a többsávos úton a lassú jármű a szélső sávban menjen.
Az meg akinek hátra van még néhány száz kilométer, az menjen autópályán, és ne a közutakon száguldozzon.
De tapasztalatom szerint a száguldozó hülyegyerekek 90%-a nem megy több száz kilométert még, hanem pontosan oda: a közeli faluba mennek, és a száguldozásukkal nyernek kb. 1 percet, és veszélyeztetnek egy csomó embert.

metal · http://electric.blog.hu 2010.02.19. 18:49:17

@BrainMan: Ja és a jobbról előzés, az nem az, ha elmész a másik sávban menő mellett, hanem az, ha mögüle kimész jobbra, és úgy mész el mellette.

Mano Negra 2010.02.19. 18:50:05

A gép megy, filmez, a pénz dől befelé, mellébeszélés nincs.

Gyömrő, mindenhol MAX!!! 40km/h!! (?) 53km/h - 20000 huf! fukk!

Diósd, telepített kamerák MAX 30km/h!!! 45km/h - 30000 huf!

kössz, napi 400-500km, 100000huf fizetés mellett! (biztonságos új autóval, jó gumik, blokk.gátló ,4 tárcsafék...)

Alf (törölt) 2010.02.19. 18:53:04

a témáról már blogok születtek, szakértők könyveket írtak, emberek milliószámra véleményt nyilvánítottak.

sokféle ember sokféle autóval sokféleképpen közlekedik.
süti beállítások módosítása